Blijf in beweging

12953757 - happy senior man on spinning bike holding thumbs up in gym

Rust roest! 

Als je ouder wordt is het van groot belang om zoveel mogelijk in beweging te blijven. Een gezonde(re) leefstijl vertraagt functievermindering. Het is nog niet zo lang geleden dat lichamelijke arbeid een dagelijkse bezigheid was om de kost te verdienen of om het huishouden draaiende te houden. Denk aan onze ouders en oma’s en opa’s. Er waren geen liften, geen wasmachines, geen automatische pepermolens. Veel ging te voet of met de fiets. Het belang van bewegen en een goede gezondheid is in meerdere onderzoeken vastgesteld. Als bewegen moeilijk is, dan kunt u het best met uw dokter overleggen welke vorm van bewegen het beste bij uw lichaam past.

Brochures te downloaden

Zoek beweging die bij u past

  • Volg Nederland in Beweging met Olga Commandeur op tv.
    Iedere werkdag om 09.10 uur, herhaling om 17.55 uur op NPO1
  • Iedere gemeente heeft wel activiteiten in de buurt in kaart gebracht voor
    50-plussers. 
    Google op ‘seniorensport + uw woonplaats’. 
  • Seniorenfitness. Vrijwel iedere sportschool is ingericht op ouderenfitness.
    Google op ‘sportschool + uw woonplaats’
  • Yoga is goed voor rust en balans in het leven. Kies voor de rustige vorm. Een sportcentrum in de buurt of een yoga centrum kan u hier meer over vertellen. Google op ‘Yoga + uw woonplaats’.
  • Pilates is spierversterkend en verbetert lenigheid en balans. Trainingen worden in groepsverband gegeven in veel sportscholen. U kunt ook thuis oefeningen doen. Google op ‘Pilatus oefeningen voor thuis’. 
  • Badminton/Tennis. Badminton en tennisverenigingen hebben over het algemeen ook seniorenteams. Google: ‘badminton of tennis + uw woonplaats’
  • Zwemmen. Het dichtstbijzijnde zwembad kan u van informatie voorzien over seniorenzwemmen of baantjes zwemmen. Google: ‘zwembad + uw woonplaats
  • Wandelclub. Sluit u aan bij een wandelvereniging bij u in de buurt. Op de site van KWBN (Koninklijke Wandel Bond Nederland) staan aangesloten verenigingen. (Atletiekverenigingen hebben vaak ook een wandelclub).
  • Nordic Walking. Op deze site vindt u informatie en kunt u zoeken naar lessen bij u in de buurt .
  • Golfen. Een sport waarbij je veel loopt. Voor iedereen geschikt. U kunt kiezen voor 18 holes of 9 holes en voor al dan niet met GVB.
    Google op: ‘golf + uw woonplaats’.
  • Schaf een trampoline aan. Ik kwam deze site tegen op internet en vind het een leuke vondst! Leuk om te doen.
  • Neem een hond. Met een hond moet u er minstens 3 x per dag uit. U kunt de buurt verkennen en ook (alleen) naar het bos. Natuurlijk moet er wel wat geregeld kunnen worden voor als u met vakantie gaat of een dagje weg wil.